Saturday, October 20, 2012

PAS kini dalam keranda DAP dan dipaku PKR...

pas-negara-islamLaporan Harakahdaily.net mendendangkan Prof Emeritus Datuk Shahnon Ahmad ‘istiqamah bersama dengan PAS dan yakin menerusi tahaaluf siyasi (kerjasama politik) antara PAS, PKR dan DAP  mampu menumbangkan kerajaan Barisan Nasional dalam PRU ke 13.

Ini setelah satu negara dengar Sasterawan Negara itu dan bekas Ahli Parlimen Sik itu sebiji-sebiji 'on record'  cakap mempertikaikan kerjasama PAS-DAP.
Entahlah...bunyi macam beliau bukan sahaja ‘meludah ke langit ’ tetapi ‘menjilat semula ludahnya’ kerana sebelum ini mengeluarkan  kenyataan bahawa bahawa perjuangan politik PAS sudah tersasar dan  tidak lagi menepati kehendak Islam sejak bersekongkol dengan DAP.

Selain menyatakan pendirian terbaru itu, Shahnon menyerang Barisan Nasional dengan dakwaan banyak melakukan kezaliman terhadap rakyat  malah malah tidak yakin dengan penyelesaian al-Quran dan al-Sunnah.

"UMNO tak yakin dengan al-Quran dan Sunnah, berbeza dengan PAS yang  berpegang teguh dengan al-Quran dan Sunnah. Kerana dasar yang dipegang  oleh PAS itulah saya masuk PAS,” ujar beliau seperti dilaporkan portal  pembangkang itu.

Shahnon turut melahirkan kebimbangan terhadap akhbar dan media perdana  yang mempergunakan wawancara dengan beliau untuk menggambarkan  seolah-olah beliau tidak lagi bersama dengan PAS.

Jika betul  amat malang dan kasihan Shahnon terpaksa buat pusingan U selepas  melemparkan keluhan hatinya mengenai hubungan PAS dengan DAP dan PKR.

Mungkin ada sebab tertentu beliau terpaksa menelan semula apa diluahnya itu.

Biarkanlah dan bagi mana-mana pemimpin UMNO, tidak perlu mengulas  tindakan bekas ahli Parlimen Sik itu kerana PAS kini ibarat berada  dalam keranda DAP dan dipaku kemas oleh PKR.

PAS juga sudah jadi buloh yang tidak dapat dilentur apatah lagi untuk  dicair ‘kasih sayang’ mereka yang sudah membeku bersama sekutu mereka  DAP dan PKR.

Sebagai contoh, lihatlah bagaimana Datuk Dr Hasan Ali dan Nasaruddin  Mat Isa ‘jadi korban’ kerana menegur perjuangan PAS yang sudah keluar landasan matlamat asalnya.

Mereka bukan ahli biasa yang mahu membetulkan parti sendiri tetapi adalah pimpinan atasan PAS.

Lebih malang, Mursyidul Am, Datuk Nik Aziz Nik Mat melabelkan Nasharuddin sebagai pengacau atau berlidah panjang.

Shahnon pula bernasib baik kerana belum ada kecaman daripada pihak atasan parti terhadapnya, beliau yang juga ahli PAS seumur hidup itu juga ‘kembali ke pangkal parti’.

Cuma kini, sengatan timbalan mursyidul, Datuk Dr Haron Din belum dapat  dihilangkan ‘bisanya’

Beliau mengkritik Anwar yang berpegang kepada fahaman liberal dan  pluralisme agama apabila tokoh ulama itu mengatakan tindakan Ketua Pembangkang itu bersekongkol dengan penganut Islam yang berfikiran  liberal jelas menunjukkan beliau menolak kesesuaian Islam dalam pembentukan sebuah negara.

Jelaslah, ketika Islam diserang daripada pelbagai sudut, PAS membiarkan perkara ini berlaku.

Perjuangan politik PAS kini menjadi begitu teruk kerana kerenah Nik Aziz yang lebih mementingkan politik daripada agenda Islam.

Siapa lagi berani menegur cara politik PAS jika bekas Naib Presiden dan Pesuruhjaya dikecam dan dihina apabila cuba menyedarkan betapa parti itu sudah dikuasai golongan Anwarinas dan pihak yang anti Islam?

Mustahil akar umbi berani bersuara kerana pimpinan PAS terutama Nik Aziz menghantar mesej jelas dengan kecamannya terhadap Dr Hasan dan  Nasharudin.

Mengapa Nik Aziz begitu akur berdepan DAP dan Anwar serta sanggup memaki hamun dan mengeluarkan kata-kata kesat terhadap saudara seagamanya dalam PAS (Dr Hasan dan Nasharuddin) dan pemimpin UMNO ?

Justeru itu, biarlah PAS terus dengan perjuangan terbaru mereka mengejar cita-cita politik bersama DAP dan PKR untuk menawan  Putrajaya.

Biarlah PAS jadi si Luncai yang terjun dengan labu-labunya.

Kepada pemimpin UMNO, usahlah berharap bulan jatuh ke riba jika memikirkan PAS ‘sedar diri’ dan akan bersama-sama berjuang dengan UMNO untuk kepentingan bangsa dan agama.

Lupakanlah PAS kerana PAS sendiri sudah lupa diri.

Cuma diharap, masyarakat Islam di negara ini tidak lupa apa PAS sudah lakukan terhadap Islam demi kepentingan politik mereka :  sumber dari sini

No comments:

Post a Comment

Blog Archive

Cili Api Bloggers

Politik N9

PRU13N9

Gerbang Tempur Puteri UMNO (Malaysia)

My Blog List 2

Popular Posts