Wednesday, October 31, 2012

AES: Jawapan Kepada “Bekas Setiausaha Sulit” Idris Jala (Bahagian 2)

Oleh Ab Jalil Backer (jalil74@myjaring.net)
Isu kesulurahan AES bukanlah batang tubuh AES itu semata-mata. Isunya juga bukanlah sama ada AES ini berkesan atau tidak dalam mengurangkan kemalangan maut. Isunya ialah pelaksanaan AES pada tempat-tempat yang jelas seperti kata blogger RBF,

“Memasang kamera AES di lebuh raya ibarat lepaskan 30 ekor ikan dalam sebiji baldi kemudian pasang batang kail dan duduk memancing. Setiap minit dapat seekor ikan. Horeyyyy dapat….horeyyyyy makan…..horey dapat……horeyyyyy makan……Setengah jam habis 30 ekor ikan dipancing. Begitulah juga dengan kamera AES. Pasang di lebuh raya supaya syarikat pembekal dan pengendali cepat dapat target 5 juta saman.
Dalam konteks inilah Muhammad Shaahidullah Shayaa tidak memahami permasalahan utama dalam isu AES iaitu rakyat tidak percaya hujahan kerajaan bahawa AES ingin mengurangkan kemalangan maut. Bukan rakyat tidak mahu mematuhi peraturan dan membantu mengatasi kemalangan maut. Sebaliknya kita tidak percaya had laju di kawasan tertentu dan pemasangan kamera AES dapat mengurangkan kemalangan maut.
Muhammad menulis,
Pertama sekali, AES telah pun dilaksanakan di seluruh dunia terutamanya di negara-negara membangun seperti Perancis, Jerman, Australia, Singapura dan Amerika Syarikat. Terdapat lebih daripada 90 negara-negara di seluruh dunia yang melaksanakan sistem elektronik yang serupa, dan hasilnya amat memberangsangkan.

Kita ambil contoh Perancis di mana jumlah kematian akibat kemalangan jalanraya telah menurun sebanyak 27 peratus dalam tempoh hanya tiga tahun selepas dilaksanakan. Di Kuwait, kadar kemalangan trafik telah berkurangan sebanyak 48 peratus sementara di Jerman pula, 80 peratus daripada pengguna-pengguna jalanraya telah mula mematuhi peraturan-peraturan jalanraya di kawasan-kawasan yang diletakkan di bawah pengawasan AES.

Sejak fasa pertama pelancarannya di negara kita pada 23 September tahun ini, 14 buah kamera yang telah dipasang di kawasan-kawasan “blackspot” di Perak, Selangor, Kuala Lumpur dan Putrajaya telah dilaporkan dapat merakamkan sejumlah 63,558 kesalahan-kesalahan trafik dalam masa lapan hari yang pertama.
Saya tidak berniat mencabar fakta-fakta penyusutan kemalangan maut di negara-negara yang meletak AES ini. Kita terima sahaja ini sebagai satu fakta biar pun ada kemungkinan fakta ini telah dimanipulasi oleh syarikat-syarikat pembekal AES di seluruh dunia untuk meningkatkan sokongan terhadap sistem ini.

Hujahan ini sebenarnya sangat dangkal kerana kita tidak mengetahui faktor-faktor kemalangan maut di negara tersebut adakah sama dengan negara kita. Misalnya, jumlah kemalangan maut jalan raya akibat kelajuan hanya 25% daripada keseluruhan kemalangan maut. Ini bermakna secekal mana atau secekap mana pun sistem ini ia hanya mampu menurunkan kadar kemalangan maut kepada 25% sahaja. Ia tidak mungkin mencapai jumlah sama seperti negara-negara yang disebutkan.

Namun yang lebih besar ialah Muhammad sendiri menutup fakta bahawa di negara-negara yang telah memasang AES juga terdapat bantahan-bantahan yang begitu hebat sekali. Ambil contoh di Australia, bantahan begitu hebat sehingga kerajaan menubuhkan Suruhanjaya Bebas yang ditugaskan memantau pemasangan kamera-kamera AES ini. Sekiranya Suruhanjaya tersebut mendapati kawasan tersebut bukan kawasan kemalangan maut dan ada tujuan mengaut keuntungan, kamera AES ini akan diarahkan pindah atau ditanggalkan. Mengapa hal yang sama tidak dibuat di Malaysia?

Dalam tempoh sebulan jumlah yang dirakam melakukan kesalahan ialah 100 ribu orang dengan sebahagian besarnya ialah meleihi had laju. Adakah demikian besar jumlah pemandu samseng di negara ini? Atau ada sesuatu yang tidak kena dengan penentuan had laju dan juga tempat-tempat pemasangan kamera AES ini?

Saya tidak percaya Malaysia mempunyai demikian besar jumlah mereka yang memandu secara berbahaya. Apa yang berlaku sebahagian besarnya hanya melebihi 15-30 KM/J daripada had laju 70-90KM/J dan kumpulan inilah yang menjadi mangsa terbesar saman AES dan saman ekor.

Jika Setiausaha Sulit Menteri Pemandu ini mengambil masa meneliti pandangan orang lain tentulah beliau telah menjawab beberapa isu yang saya bangkitakan dalam Sinar Harian minggu lalu dan juga pandangan-pandangan orang lain yang tida berpuas hati dengan AES ini. Malangnya, beliau hanya menjadi “burung belatuk” sama seperti cybertroopers AES yang mengulangi isu-isu mengurangkan kemalangan maut jalan raya tanpa melihat statistik tersebut dengan jelas. Saya telah menulis mengenai statistik ini dalam bahagian pertama tulisan saya.


Pada mulanya saya ingin mengulas beberapa bahagian lagi tulisan beliau. Namun apabila saya terbaca semula ayat dibawah artikel tersebut bahawa beliau adalah “Bekas” Setiausaha Sulit Idris Jala yang sedang bercuti sabatikal, eloklah artikel ini dihentikan di sini sahaja. Saya tidak pasti apakah beliau masih memegang jawatan Setiausaha Sulit yang sedang bercuti sabatikal atau telah berhenti daripada menjadi Setiausaha Sulit kepada Menteri.

Jika beliau telah berhenti sebagai Setiausaha Sulit dan sekarang sambung belajar, tulis sahajalah jawatan sekarang.


baca ini :
‘Cash cow’ speed cameras raise $350m
Date
June 2, 2011

Advanced 4 Loop Countermetrocount.com/products/mc5805
Permanent Counters get Car Flows Ultra Low Power MetroCount MC5805
ALMOST $350 million has been reaped from speed cameras in NSW over the past five years, new figures show.

Two cameras on Cleveland Street in Moore Park were the highest-earners in the state, generating $20 million.

A camera on the Great Western Highway at Parramatta raised more than $7 million, followed by the Hume Highway at Bankstown with almost $6.5 million.

Next was the camera on King Georges Road at Beverly Hills (southbound) with almost $6 million, then the M2 Motorway at North Epping (westbound) with $5.8 million, and the Princes Highway at Kogarah (southbound) with $5.7 million.
Advertisement

The Roads Minister, Duncan Gay, suggested yesterday the former Labor government had used the devices as revenue raisers.

”The public has long expressed concern to us that under the former state Labor government some of these cameras had become cash cows and were simply there to generate revenue, instead of being used to improve road safety,” he said in a statement.
The figures are from a speed camera audit being done by the Auditor-General, Peter Achterstraat.

It has found that from 2005-06 to 2010-11, more than $347 million was generated from fixed speed, mobile speed and safety cameras. The audit, due next month, will look at the six mobile, 60 safety or red light cameras and 172 fixed cameras used in NSW.
The Auditor-General has received more than 1700 online survey responses and 100 submissions on speed cameras.

The government has promised to rip out cameras found to have no effect on road safety.
AAP


Kali ini saya akan memetik pula tulisan seorang aktivis pengguna Dr Jacob George,
The nations ‘intelligent people’ supposedly, have shared their latest ‘mantra’ and ‘justification’ that the just implemented, amidst protest from both sides of the political divide the Automatic Enforcement System (AES), is geared at catching speedsters and to reduce road accidents.

Basically, these rather ‘intelligent people’, supposedly the cream of Malaysia are really stating that it is basically speed as the root causes of accidents!

But strangely when ‘people of substandard intelligence’ like you and I, look at the statistics of accidents and study its background – we see that there were in 2005 a reported 31,222 casualties from motorcycle accidents, which basically constitutes to 66 percent of all traffic accidents in Malaysia!

Something these intelligent spin masters forgot to note!

Perhaps, those rather very ‘intelligent people’ also failed to have access to another reality – that a 2010 report by the police and Malaysian Institute of Road Safety Research (Miros) stated that there were 120,156 accidents involving motorcycles from the 9.4 million registered motorcycles.

Of this, there were 12,112 casualties with 3,614 rider fatalities and 422 pillion rider fatalities.

It does not end there as according to Miros, 3,523 accidents involved pedestrians in 2005, 12 percent of whom were children aged one to 18 years.
Gosh – this is turning out to be another fiasco!

No comments:

Post a Comment

Blog Archive

Cili Api Bloggers

Politik N9

PRU13N9

Gerbang Tempur Puteri UMNO (Malaysia)

My Blog List 2

Popular Posts