Tindakan kerajaan memperkenalkan Sistem Penguatkuasaan Automatik atau
Automated Enforcement System (AES), ke atas kenderaan yang dipandu
melebihi had laju, tanpa kajian dan penilaian yang teliti merupakan
tindakan bodoh menjelang pilihan raya umum.
Setelah lebih dua minggu diperkenalkan, AES telah menjadi satu
bebanan politik kepada Barisan Nasional dan kerajaan. Rata-rata rakyat
biasa melihat pelaksanaan AES adalah satu cara kerajaan menambah
perbendaharaan negara bagi menampung perbelanjaan dan subsidi kerajaan
yang meningkat dalam beberapa tahun kebelakangan ini. Kini ramai yang
memomokkan penerima “Bantuan Rakyat 1 Malaysia (BRIM)” sebagai penerima
wang saman AES.
Kementerian Pengangkutan mendakwa AES diperkenalkan bagi mendidik
pengguna jalan raya untuk mematuhi had laju. Alasan mereka banyak
kemalangan maut terhasil akibat kenderaan dipandu melebihi had laju yang
ditetapkan.
Alasan ini bukan sahaja belum dibuktikan secara tuntas tetapi juga menampakkan sikap kerajaan cuba merendah-rendahkan pemikiran rakyat seolah-olah menerima sahaja apa yang disuapkan kepada mereka.
Untuk tujuan perbahasan, kita kena akui bahawa kelajuan yag melampau
hingga menyebabkan kenderaan hilang kawalan boleh mendatangkan
kemalangan yang dahsyat. Ini merupakan hukum fizik yang tidak lagi boleh
disangkal. Di sinilah perlunya had laju, pemantauan dan penguatkuasaan
undang-undang supaya kita boleh mengukur tahap kelajuan melampau
pemandu.
Kita juga kena akui bahawa kelajuan yang berlebihan dalam jarak yang dekat dengan kenderaan lain akan menyebabkan kemalangan. Ini tidak pernah diambil perhatian oleh pihak yang mahu membuat polisi mengenai had laju.
Justeru adalah sangat menyakitkan hati apabila kita disaman kerana
memandu di lebuh raya tiga lorong yang sunyi-sepi pada kelajuan 110 KM/J
hanya kerana had laju tempat tersebut 90KM/J.
Apakah had laju yang ditetapkan oleh Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ)
telah telah dibuktikan secara saintifik sebagai titik kritikal dalam
menentukan kemalangan di sesuatu kawasan? Saya fikir ia adalah merupakan
satu hal yang sangat meragukan. Tinjaun penulis secara umum mendapati
terdapat had-had laju yang ditetapkan langsung tidak masuk akal bagi
sesetengah kawasan.
Saya tidak berniat untuk membincangkan siapa yang mendapat kontrak
dan siapa yang mendapat untung dalam perniagaan ini. Lumrah dunia jika
berniaga mesti mahu untung. Namun terdapat tiga isu utama yang jelas
menunjukkan pemasangan AES bukanlah bertujuan mengatasi kemalangan jalan
raya tetapi untuk mengutip saman.
Pertamanya, terdapat corak yang jelas bahawa
penentuan had laju di kawasan-kawasan tertentu sengaja direndahkan
biarpun tidak mempunyai sebab fizikal jalan raya atau aliran trafik yang
mewajarkan bagi pengurangan tersebut. Ambil contoh, Lebuh Raya Kuala
Lumpur – Shah Alam (KESAS) yang mempunyai tiga lorong sehala tanpa
banyak susur masuk dan keluar, had lajunya ialah 90KM/J.
Had laju ini sama dengan beberapa Jalan Persekutuan yang hanya
mempunyai satu lorong bagi setiap hala, tidak mempunyai pembahagi jalan
dengan kenderaan dari arah bertentangan dan terdedah kepada kenderaan
keluar masuk setiap masa.
Kita dapati di Kesas inilah paling kerap diadakan perangkap had laju. Sekarang di pasang AES bermakna setiap masa terdapat perangkap had laju ini.
Demikian juga di Lebuh Raya Utara Selatan berhampiran Kajang, dalam
keadaan fizikal yang serupa, had laju kenderaan tiba-tiba sahaja ditukar
daripada 110 KM/J kepada 90KM/J. Di situlah diletakkan kamera
penguatkuasaan otomatik ini. Seolah-olah jika kita bawa lebih dari
90KM/J kita akan terbabit dalam kemalangan.
Tindakan meletakkan kamera ini di kawasan yang had laju berkurangan
dari kebiasaan had laju lebuh raya adalah satu manifestasi jelas
kerajaan mahu menambah pendapatan negara melalui kompaun kesalahan jalan
raya.
Boleh JPJ terangkan kepada kita mengapa terdapat lebuh raya atau
jalan raya yang mempunyai dua atau tiga lorong sehala diletakkan had
laju sekitar 70, 80 dan 90 KM/J yang setaraf dengan jalan persekutuan di
kawasan luar bandar?
Pernahkan mereka yang menentukan had laju ini memandu sendiri dengan kelajuan tersebut di lebuh raya – lebuh raya terbabit? Di sesetengah tempat had laju lebuh raya dikurangkan sehingga 60 KM/J. Pernahkan mereka ini memandu dengan had laju bawah 60 KM/J terutama di Lebuh Raya Kuala Lumpur-Putrajaya atau di mana-mana lebuh raya 3 KM sebelum plaza tol?
Saya tidak menentang penentuan had laju, namunnya janganlah
melampau-lampau dikurang seolah-olah disengajakan untuk tujuan menangkap
mereka yang melebihi had laju.
Hujahan pertama ini juga menjawab mengapa kemalangan maut tetap
berlaku biar pun saman perangkap laju sentiasa diadakan. “Tempat lain
yang bernanah, tempat lain yang diubati.”
Keduanya, tindakan menetapkan jumlah kompaun saman
yang sama tanpa mengambil kira kelajuan menunjukkan tembelang sebenar
pembuat polisi kerajaan. Semua orang yang faham logik akan tahu bahawa
memandu kenderaan dengan kelajuan 110 KM/J tidak sama bahayanya dengan
mereka yang memandu kenderaan pada tahap 170 KM/J atau 200 KM/J.
Namun kerajaan menetapkan jumlah saman yang sama kadarnya ke atas
mereka yang melanggar had laju yang ditetapkan tanpa mengambil kira
jumlah kelajuan tersebut.
Sebagai contoh dalam sistem saman AES, sebuah kereta dipandu 110KM/J
pada laluan had laju 90KM/J akan menerima jumlah kompaun yang sama
dengan mereka yang memandu 200 KM/J pada laluan yang sama. Maaf cakap,
hanya orang bodoh sahaja beranggapan memandu 110 KM/J sama bahaya dengan
memandu 200KM/J. Dan kumpulan manusia ini berada di kementerian
Pengangkutan sekarang ini.
Dengan kadar kompaun yang sama tanpa mengambil kira had laju
kenderaan ia menunjukkan kerajaan hanya berminat mengutip kompaun saman
bukannya mahu mendidik rakyat atau mencegah kemalangan.
Bertambah jelas niat kerajaan apabila jumlah kompaun dikurangkan
mengikut kecepatan orang yang disaman membayar saman. Sekiranya bayar
dua minggu awal jumlahnya hanya RM 150. Jika bayar dua minggu lewat
jumlahnya 200. Jika bayar selepas sebulan kompaun dikeluarkan jumlahnya
RM 300.
Apakah bahaya memandu laju bergantung kepada berapa cepat bayar kompaun?Jika bayar cepat, bahayanya kurang?
Jadi jika sesiapa ada wang banyak macam “bapak-bapak Menteri, bapak-bapak Usahawan” bolehlah memandu Ferrari mereka selaju mana yang mungkin. Bayaran kompaunnya lebih murah daripada “penulis cabuk” macam saya yang hanya terlebih 15 KM/j daripada had laju. Ini kerana RM 150 bagi mereka hanya kos makan tengah hari, berbanding saya yang perlu menunggu gaji hujung bulan untuk bayar kompaun yang ketika itu sudah menjadi RM 300.
Ketiga, mengapa AES banyak dipasang di lebuh
raya-lebuh raya berbanding jalan Persekutuan? Kebanyakan kemalangan maut
membabitkan penunggang motosikal dan juga pengguna jalan Persekutuan.
Sebaliknya JPJ lebih berminat menangkap mereka yang menggunakan lebuh
raya kerana di sinilah orang ramai lebih mudah melebihi had laju kerana
jalan yang elok dan tiada kesesakan terutamanya waktu malam.
Jadi apakah kesimpulan yang dapat kita buat terhadap keadaan ini? Kerajaan hanya mahu kutip saman. Inilah persepsi rakyat biasa. Tidak penting berapa banyak kenyataan Menteri Pengangkutan, hakikatnya rakyat melihat dan mempercayai sebaliknya.
Bolehkah Menteri Pengangkutan yang garang di kaca televisyen mempertahankan AES menjawab persoalan-persoalan ini?
Jika benar AES bertujuan mencegah kemalangan bukannya mengutip wang rakyat bagi menambah perbendaharaan negara, kerajaan melakukan empat perkara berikut:
Pertama, AES hendaklah dipasang di jalan-jalan
Persekutuan yang banyak membabitkan banyak kemalangan maut akibat
kelajuan melampau. Kamera-kamera AES di lebuh raya seperti Lebuh Raya
Utara-Selatan, Kesas dan Lebuh Raya Putrajaya wajar dikaji semula dan
sebahagiannya perlu pindahkan kerana ia jelas bertujuan mengutip kompaun
bukannya mencegah kemalangan.
\Kedua, jumlah kompaun hendaklah berbeza mengikut
tahap kelajuan. Makin laju kenderaan melepasi had laju maka jumlah
kompaun perlu lebih tinggi. Melalui kaedah ini barulah kerajaan memberi
isyarat yang jelas mengenai bahaya memandu dengan kelajuan melampau.
Jika jumlah kompaun sama sahaja akan wujud persepsi alang-alang langgar
had laju baik terus ke maksimum sahaja kerana kompaun tetap sama.
Ketiga, kaedah AES sekarang tidak akan
memperlahankan kenderaan kerana konsep “alang telah terperangkap, baik
terus bawa laju” akan diguna pakai. Apa guna memperlahankan kenderaan
jika ia telah pun dirakam dan akan disaman.Jadi mana mungkin hasrat
kerajaan bagi mengurangkan kemalangan akan tercapai.
Jika benar kerajaan mahu pemandu memperlahankan kenderaan bukannya
mengutip kompaun, kamera AES hendaklah di pasang sebanyak dua biji bagi
setiap titik perangkap had laju.
Kamera pertama hendaklah merupakan satu bentuk amaran yang
mengeluarkan pancaran cahaya (flash) bagi setiap kenderaan yang melebihi
had laju.
Kamera kedua diletakkan sekitar lima kilometer daripada
kamera pertama dan berfungsi sebagai perakam sebenar kesalahan melebihi
had laju.
Dengan kaedah ini barulah menunjukkan kerajaan benar-benar mahu
mengurangkan kemalangan jalan raya, bukannya mengutip kompaun. Ini
memberi peluang pemandu memperlahankan kenderaan.
Keempat, kerajaan perlu menubuhkan satu suruhanjaya
khas yang bertanggungjawab memantau pelaksanaan AES.
Suruhanjaya seperti
ini telah ditubuhkan di beberapa negara maju termasuk Australia. Ia
akan bertanggungjawab menerima aduan orang ramai dan menentukan sama ada
wajar atau tidak AES dipasang di satu-satu tempat. Ini bagi mengelakkan
AES dijadikan alat untuk mengutip kompaun bukannya mencegah kemalangan.
Saya berharap kerajaan akan memberi perhatian kepada perkara ini
sebelum ia menimbulkan sentimen kemarahan rakyat kepada kerajaan dan
Barisan Nasional. Rakyat bukan tidak mahu mematuhi undang-undang, namun
undang-undang yang dibuat, penguatkuasaan yang hendak dilaksanakan
hendaklah masuk akal. Jangan nanti sudah terhantuk baru tergadah!
Elok pecat sahaja Menteri Pengangkutan yang cakap serupa orang bodoh
di dalam televisyen dan hanya menambah kemarahan orang ramai.
*Sebahagian artikel ini tersiar dalam Sinar Harian 18 Oktober 2012"
.Oleh Ab Jalil Backer
.Oleh Ab Jalil Backer
Percaya lah kalau bn kalah dlm pru13 ni aes la salah 1 penyebabnya...9/10 org yg aku jumpa semua tak setuju benda ni selagi tak dikaji betul..salah 1 highway yg gunakan had laju 60 km/j ialah duke..kalau kerajan tak kaji benda ni penyokong kerajaan sendiri akan berpaling tadah...apatah lagi yg atas pagar...kalau dinilai kat luar bandar mungkin banyak penyokong kerajaan..tapi ada tak sesiapa yg kaji dalam bandar..jgn lupa rakyat yg memilih...
ReplyDeleteNice to read :)
ReplyDeleteAku sokong menteri pengangkutn dan jpj harus dibubarkan dan perlu kajian terperinci kerana apa yg dilihat wujudnya mereka ni menjadikan rakyat lebih tertekan..rakyat sengsara di bumi sendiri...hutang keliling pinggang...byr cukai utk elaun menteri...byr saman utk nikmat anak bini diorang..halal bg yg berkuasa...haram bg rakyat yg dibawah..itulah natijahnya...
ReplyDelete