Monday, September 17, 2012

YANG BACA ARTIKEL INI AKAN MATI CEPAT - YANG TAK BACA LAGI CEPAT - BAIK BACA


Duduk lebih 5 jam depan komputer lebih cepat mati
INILAH FAKTA  DAN KAJIAN . Jika anda  menghabiskan masa lebih dari 5 jam per hari di depan komputer boleh merosakkan jantung dan menjurus kepada kematian lebih cepat. Penyebabnya adalah posisi duduk, terutama duduk bersandar yang merupakan posisi biasa diamalkan oleh orang bekerja dengan komputer, bermain game ataupun menonton televisyen.

Kajian tersebut dilakukan oleh Emmanuel Stamatakis dari University College London. Beliau melakukan kajian tersebut terhadap lebih daripada 4,500 orang berusia ke atas 35 tahun dan hasilnya dikeluarkan di Journal of the American College of Cardiology.

“Orang yang menghabiskan masa lebih dari 5 jam berturut-turut per hari di depan komputer memiliki peluang 125% lebih tinggi untuk mengalami kematian berkaitan dengan kegagalan jantung berbanding mereka yang hanya menghabiskan masa kurang dari 2 jam di depan komputer.” kata Stamatakis.

Stamatakis juga menyatakan bahawa hasil dari kajian, 48% orang yang menghabiskan masa 4 jam di depan komputer berturut-turut juga berpeluang mengalami kematian lebih cepat akibat faktor lain.

Selain itu, mereka yang menghabiskan masa lebih dari 5 jam di depan komputer per hari, risiko mati lebih cepat akan meningkat secara mendadak.

Punca utama yang menyumbang kepada kegagalan jantung ialah kerana duduk yang terlalu lama. Duduk terlalu lama didapati menyebabkan penurunan 90 % lipoprotein lipase dan enzim jantung yang sihat.

Pembengkakan dan masalah metabolisme yang disebabkan oleh ketidakaktifan dalam waktu panjang juga menjadi sumber masalah.

"Bagi mereka yang terpaksa bekerja di depan komputer sepanjang hari, mereka dinasihatkan untuk bangun dan berjalan sekejap setiap 20 minit bagi mengurangkan risiko kegagalan jantung” kata Stamatakis.

MULA DARI HARI INI AKU TAK AKAN DUDUK LEBIH DARI 5 JAM DEPAN KOMPUTER.

No comments:

Post a Comment

Blog Archive

Cili Api Bloggers

Politik N9

PRU13N9

Gerbang Tempur Puteri UMNO (Malaysia)

My Blog List 2

Popular Posts