Thursday, March 7, 2013

Polis SAHKAN Mayat Pegawai Dan Anggotanya Di Semporna Diperlaku Dengan KEJAM!

Polis SAHKAN Mayat Pegawai Dan Anggotanya Di Semporna Diperlaku Dengan KEJAM!

Enam anggota polis yang terbunuh di Kampung Simunul di Semporna pada 2 Mac lalu, ditemui dalam keadaan diperlakukan dengan kejam, kata polis dalam Facebook lewat malam tadi.

Menceritakan kronologi peristiwa krisis Sabah itu, polis juga mendedahkan mereka terpaksa menghantar pasukan penyelamat ke kampung tersebut sehari kemudian untuk menyelamatkan anggota yang cedera dan mengambil mayat rakan mereka yang maut dalam serangan hendap sekumpulan penceroboh dari selatan Filipina.

Menurut posting Facebook tersebut, polis menghantar satu pasukan ke Kampung Simunul dan Kampung Sri Jaya untuk menyiasat laporan mengenai kehadiran penceroboh Filipina.

“Apabila tiba di Kampung Simunul, pasukan polis itu telah diserang hendap oleh penceroboh. Enam anggota polis terkorban manakala dua yang lain cedera. Enam penceroboh bersenjata telah dibunuh oleh pihak polis.

“Pihak polis dihantar pasukan penyelamat untuk mengambil mayat wira-wira kita terkorban dan menyelamatkan anggota yang terperangkap di Kampung Simunul, Semporna. Pasukan itu berjaya melaksanakan misi tersebut.

“Mayat anggota polis yang terkorban itu ditemui dalam keadaan diperlakukan dengan kejam oleh penceroboh bersenjata tersebut,” tambahnya..

Polis menamakan enam anggota yang terkorban sebagai Supt Ibrahim Lebar, ASP Michael padel, Sarjan Baharin Hamit, Sarjan Abdul Aziz Sarikon, Koperal Salam Togiran dan Lans Korporal Mohd Azrul Tukiran.
Polis SAHKAN Mayat Pegawai Dan Anggotanya Di Semporna Diperlaku Dengan KEJAM!
Ketua Polis Negara , Tan Sri Ismail Omar sebelum ini enggan mengesahkan laporan bahawa ada mangsa dipenggal dan juga mata mereka dikorek keluar.

Bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad merujuk kepada insiden tersebut dalam satu sidang akhbar pada hari Selasa dan menyifatkan tindakan penceroboh itu ‘sebagai tidak Islamik’.

Insiden mengerikan itu juga dibangkitkan pada mesyuarat tengah malam antara Setiausaha Luar, Albert del Rosario dan Menteri Luar, Datuk Anifah Aman pada hari Isnin di Kuala Lumpur.

Bagaimanapun, Jabatan Hal Ehwal Luar Filipina mengeluarkan satu penjelasan semalam, bahawa del Rosario tidak melabelkan kumpulan Filipina itu sebagai “pengganas”, tetapi mengakui kekejaman tersebut, jika benar, dianggap sebagai perbuatan “pengganas”.

“Di Semporna, terdapat dakwaan tindakan keganasan. Seperti yang dilaporkan oleh menteri luar Malaysia, selepas pasukan polis terjebak dalam satu serangan hendap dan dibunuh, mayat mereka dipelakukan dengan kejam.

“Jika benar kekejaman ini dilakukan seperti yang dilaporkan kepadanya, kedua-dua setiausaha luar dan menteri luar itu bersetuju bahawa ini adalah tindakan keganasan,” kata kenyataan itu.

Kronologi peristiwa yang dikeluarkan pihak polis

12 Februari 2013 – pencerobohan bersenjata berlaku di Lahad Datu di mana kira-kira 150 orang bersenjata berpakaian tentera menceroboh masuk ke Felda Sahabat, Lahad Datu.

Polis mengepung kawasan itu dan mengarahkan kumpulan itu meletakkan senjata mereka dan menyerah diri.
14 – 28 Februari – Rundingan dijalankan di mana yang penceroboh dikenal pasti dari selatan Filipina, mendakwa ada kaitan dengan ‘kesultanan Sulu’.

Terdapat beberapa pusingan rundingan antara penceroboh dan pihak polis untuk mengelak pertumpahan darah.

Tarikh akhir bagi penceroboh untuk pulang secara aman pada 24 Februari lulus tetapi rundingan diteruskan untuk membolehkan mereka untuk berundur.

1 Mac – Insiden tembakan di Kampung Tanduo, Lahad Datu yang
mengakibatkan dua anggota polis Malaysia terkorban akibat serangan mortar. Dua belas penceroboh bersenjata ditembak mati polis.
Risalah digugurkan dari helikopter mengarahkan penceroboh bersenjata yang berkubu di Kampung Tanduo supaya menyerah diri.

Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak memberi amaran kepada penceroboh supaya menyerahkan dan jika gagal berbuat demikian pihak berkuasa akan mengambil tindakan. Presiden Filipina Benigno Aquino III menggesa penceroboh menyerahkan diri tanpa syarat.

2 Mac – Insiden menembak di Kampung Simunul di Semporna di mana enam anggota polis terkorban dan enam lagi penceroboh (foto) terbunuh.
seorang lagi penceroboh bersenjata, yang dikenal pasti oleh penduduk kampung sebagai seorang imam, juga dibunuh di Kampung Sinalang Lama oleh penduduk kampung selepas dia cuba menjadikan mereka sebagai tebusan.

3 Mac – Polis menyelamatkan mereka yang terperangkap dan mengambil mayat.

4 Mac – Tujuh batalion tentera telah dikerahkan ke Sabah. Kampung Tanjung Batu dan Kampung Tanjung Labian

diisytiharkan sebagai “zon merah” berikutan laporan pendaratan lelaki bersenjata di sana.
Penceroboh dilabelkan sebagai “pengganas” selepas mesyuarat antara menteri luar Malaysia yang asing dan setiausaha luar Filipina di Kuala Lumpur. [Ini telah dipertikaikan oleh Manila].

5 Mac – Tindakan bersama oleh pasukan keselamatan. Najib berkata, pasukan keselamatan telah melancarkan ‘Ops Daulat’ untuk menamatkan kebuntuan dengan pengganas di Kampung Tanduo untuk mempertahankan maruah dan kedaulatan negara. Ini diikuti dengan operasi memburu dan membersihkan kawasan itu.

6 Mac – Seorang pengganas bersenjata ditembak mati ketika cuba untuk menyerang hendap pasukan keselamatan negara Malaysia. Kawasan operasi diperluaskan. Keadaan keselamatan di bawah kawalan.

No comments:

Post a Comment

Blog Archive

Cili Api Bloggers

Politik N9

PRU13N9

Gerbang Tempur Puteri UMNO (Malaysia)

My Blog List 2

Popular Posts