Thursday, May 9, 2013

Air Asia Hentikan Iklan Dalam Utusan, Melayu Terus Sokong Tony Fernandez

Azran Osman-Rani Photo_cropped


KETUA Pegawai Eksekutif Air Asia-X, Azran Rosman Rani dalam laman FBnya mendakwa Utusan bersikap rasis apabila menerbitkan tajuk akhbar  muka depannya hari ini yang berbunyi “Apa Lagi Cina Mahu?”.
Menurut Azran, tajuk tersebut menunjukkan Utusan tidak berotak (mindless), rasis dan sebagainya tanpa dia sedar yang Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak sendiri menyokong artikel tersebut.  Bahasa mudahnya dia pun tuduh Perdana Menteri takde otak juga!!
Menariknya, semasa menjawab soalan dari rakan Facebooknya sama ada Air Asia X akan membeli iklan di Utusan, Azlan bongkak mengatakan tidak – ugutlah tu, macam Utusan kemaruk sangat dengan iklan dia.
IMG-20130507-WA0020
Sebagai orang korporat yang hanya membaca akhbar (apatah lagi akhbar Melayu) sekali sekala, Azran sepatutnya melihat senario politik negara ini secara keseluruhan bukan sekerat-sekerat sebelum membuat dakwaan sedemikian.
Kau bacalah dulu suratkhabar cina dan tengok macam mana hari-hari dia racun orang cina dengan kenyataan rasis.  Lepas tu sila komen sama ada suratkhabar cina ada otak atau tidak?  Persoalan yang dibangkitkan Utusan itu tidak salah kerana pertama, ini kebebasan media, kedua kerajaan dah buat banyak untuk orang cina tapi mereka tetap bagi undi pada pembangkang.
Jadi apa salahnya Utusan tanya?  Sejak bila pulak tanya pun salah, rasis?  Bodoh punya botak.
IMG-20130507-WA0023
Apa pun penulis tidak mahu mengulas panjang-panjang, takut nanti penulis pulak dituduh rasis.  Tapi penulis wajib pertahankan bila ‘melayu murtad’ macam ini tuduh akhbar Melayu sebagai rasis, sedangkan dia tak tengok keseluruhan ‘gambar’ (picture).
Keputusan pilihanraya umum yang baru lepas ini pun bukti bahawa keputusan dibuat berdasarkan racism.   Sekali lagi penulis taknak komen banyak, tapi sendiri mau ingatlah siapa sebenarnya yang rasis.
Hebat macam mana pun Azran sampai dilantik kedudukan sekarang, dia masih lagi tak faham apa yang ditulis dalam akhbar cina, silap-silap yang dok komen pasal Utusan itupun sebab baca tajuk saja, bukan baca isi sangat.
Penulis sebenarnya dah biasa dengan ‘Melayu murtad’ perasan hebat macam Azlan ini.  Hanya sebab dia dikedudukan itu, cakap mat saleh  berabuk sikit, dah pandai nak komen politik, siap tuduh orang lain takde otak.  Perangai Azlan ni samalah macam Melayu yang dilantik mengetuai syarikat berkaitan kerajaan (GLC) hari ini yang rasa dia berada dikedudukan itu sebab dia terer.
Tak tahu dia Melayu merasa jawatan itu sebab jasa UMNO.

4 comments:

  1. Air Asia,

    why must you bow to BERSIH? WHo are they? If they claimed that you transported phantom Voter and you know it's not true than u allow them to perform audit on You? what's the hell happening here? Ads in Utusan? u make yourself clear that you are racist....hey, look into Chinese newspaper you moron...they are more racist...i just never thought that you are such a moron.

    ReplyDelete
  2. ni melayu banggang... ko ingat utusan rugi tanpa iklan ko???

    ReplyDelete
  3. i am frequent flyer tapi dah stop naik air asia. bengang asyik2 delay. mas much better.

    ReplyDelete
  4. baru diberi kuasa sikit dah x nampak bumi yg dipijak..kalau PR yg perintah dulu janganlah harap dia akan berada dikedudukan sekarang.Jadi sebagai seorg Islam berlajarlah bersyukur..........

    ReplyDelete

Blog Archive

There was an error in this gadget

Cili Api Bloggers

Politik N9

PRU13N9

Gerbang Tempur Puteri UMNO (Malaysia)

My Blog List 2

Popular Posts