Fitnah secara umumnya banyak dikaitkan dengan perbuatan mengadu 
domba, membuat tuduhan palsu, menyebarkan dakwaan tidak benar yang 
bertujuan menjatuhkan aib serta maruah seseorang.
Sebenarnya, pengertian fitnah adalah lebih luas daripada itu malah 
jika diteliti dengan berdasarkan al-Quran dan as-Sunnah serta pandangan 
ulama muktabar-fitnah merupakan satu perbuatan keji dan mengandungi 
unsur-unsur bencana, kezaliman, kefasikan, tohmahan serta pecah belah.
Merujuk kepada maksud sebuah hadis yang dipetik di dalam wawancara 
antara Mingguan Malaysia dan Mufti Masjidil Haram, Sheikh Dr. Sulaiman 
al-Salumi, minggu lalu Rasulullah SAW pernah bersabda "Fitnah itu satu 
benda yang tidur. Allah SWT melaknat sesiapa yang membangunkannya."
Berdasarkan kepada hadis dibacakan oleh Sheikh Sulaiman tersebut 
jelas menunjukkan betapa bencinya Allah dan Rasul-Nya terhadap perbuatan
 fitnah sehingga ke peringkat Allah melaknat ke atas mereka yang 
melakukannya.
Malah di dalam al-Quran ada dinyatakan secara khusus mengenai dosa pelaku-pelaku fitnah yang lebih dahsyat daripada membunuh.
Berbalik kepada perbincangan fitnah dalam konteks lebih luas, 
masyarakat Malaysia khususnya umat Islam tidak terkecuali daripada 
berhadapan dengan perbuatan keji tersebut.
Malah dalam konteks Malaysia terdapat tiga fitnah yang besar yang terpaksa dihadapi oleh umat Islam negara ini.
Fitnah pertama, menurut Pengerusi Jawatankuasa Kerja, Himpunan Ulama 
Muda Malaysia (Ilmu) Fathul Bari Mat Jahya dalam ceramahnya di ibu 
pejabat Utusan Melayu (Malaysia) Berhad kelmarin, apabila wujudnya 
kelompok-kelompok berimejkan Islam tetapi berfikiran Khawarij.
Kata beliau, fenomena itu amat membimbangkan kerana perkara tersebut berkaitan dengan isu akidah.
Malah beliau berkata, Rasulullah SAW pernah mengingatkan kepada semua
 umatnya berhubung kehadiran kelompok-kelompok itu yang begitu licik 
bergerak sehingga ke peringkat pelaksanaan amal ibadat mereka seperti 
solat dan berpuasa lebih hebat daripada muslim lain.
Bahkan kata Fathul Bari, ada Sahabat menyatakan di dahi kelompok itu 
terdapat tanda-tanda hitam bagi menunjukkan betapa hebatnya mereka 
bersolat selain sentiasa membotakkan kepala kerana mahu dilihat 
meninggalkan keduniaan sedangkan puak-puak tersebut berfahaman Khawarij.
"Tidak dinafikan kelompok-kelompok seperti ini daripada segi pakaian 
dan penampilan menunjukkan mereka cukup hebat dalam agama tetapi 
malangnya mereka dengan mudah mengkafirkan orang Islam lain dan menuduh 
orang Islam lain sesat semata-mata tidak berada dalam kumpulan itu.
"Inilah ideologi puak Khawarij, sikap kelompok-kelompok yang saya 
maksudkan juga tidak ubah seperti golongan Syiah yang juga berfikiran 
Khawarij. Mereka (Syiah) dengan mudah mengkafirkan para sahabat 
Rasulullah SAW,'' ujarnya.
Beliau berkata, kelompok-kelompok seperti itu sebenarnya berada dalam
 suasana fitnah syubhah yang cukup berbahaya dan jika dibiarkan 
berlarutan, umat Islam akan menerima padahnya.
"Apa yang saya hendak nyatakan, inilah salah satu fitnah paling besar
 yang berlaku di negara kita. Kita jangan lupa tentang satu fakta bahawa
 puak Khawarij adalah satu gerakan politik,'' ujarnya.
Merujuk kepada sejarah, beliau berkata, puak Khawarij cukup terkenal 
dengan gerakan pemberontakan terhadap kerajaan yang sah sama ada dalam 
bentuk rusuhan mahu pun provokasi.
"Sebelum mereka melakukan rusuhan, puak Khawarij ini akan bersangka 
buruk kepada pemerintah dan kemudian menyemaikan dan menyebarkannya 
dengan tujuan untuk menerbitkan rasa benci dalam kalangan rakyat.
"Setelah itu puak tersebut akan membuat tuduhan sama ada dalam bentuk
 mengkafirkan pemerintah atau menuduh pemerintah fasik dan sesat. 
Tujuannya supaya rakyat bangkit membuat pemberontakan,'' katanya lagi.
Realitinya beliau berkata, fahaman Khawarij amat berbahaya kerana 
fahaman itu boleh memecah belahkan umat sekali gus mampu mencetuskan 
huru-hara di dalam negara kerana sikap mereka yang terlalu mudah menuduh
 orang Islam lain kafir, fasik dan sesat.
Fitnah kedua, kata Fathul Bari apabila menularnya fahaman liberalisme
 dan pluralisme ke negara ini hasil daripada gerakan pihak Barat.
Hakikatnya beliau berkata, kejayaan mereka membawa masuk fahaman 
songsang itu ke negara ini adalah hasil daripada agenda terancang 
pihak-pihak tertentu.
"Ini juga adalah antara fitnah terbesar yang berlaku di Malaysia. 
Fitnah ini juga melibatkan soal akidah umat Islam. Mereka menggunakan 
hak kebebasan untuk mempengaruhi umat Islam sedangkan jelas fahaman ini 
bertentangan dengan Islam.
"Akibat daripada penularan fahaman liberalisme dan pluralisme lahir 
pula lesbian, gay, biseksual dan transgender (LGBT) yang juga merupakan 
satu fitnah yang wajib dihindari oleh umat Islam. Yang pasti agenda 
mereka cukup tersusun,'' katanya.
Menurut beliau lagi, perjuangan DAP menuntut penggunaan kalimah Allah
 dalam kalangan penganut Kristian di negara ini juga termasuk dalam 
usaha-usaha untuk menyebarkan fahaman pluralisme.
Dalam pada itu beliau berkata, tidak dinafikan dalam perbahasan 
ulama-ulama di Asia Barat, penggunaan nama-nama Allah adalah harus 
tetapi uruf (adat atau kebiasaan) tetap memainkan peranan sebagai 
pendesak perubahan satu-satu hukum.
''Mengikut kaedah ini di Malaysia uruf bagi penganut Kristian di sini
 tidak menggunakan kalimah Allah, dan ini berbeza dengan uruf bagi 
penganut Kristian di Timur Tengah yang mana mereka di sana pada 
kebiasaannya menggunakan kalimah Allah.
"Oleh itu hasil perbahasan ulama-ulama usul fiqh uruf yang termasuk 
dalam kaedah 'adat mukamah' bersepakat menyatakan adat setempat boleh 
menjadi pendesak terbentuknya satu-satu hukum,'' ujarnya.
Dengan kata lebih mudah, beliau berkata dari segi uruf, penggunaan 
kalimah Allah di Malaysia hanya khusus untuk orang Islam sahaja dan 
bukannya untuk penganut-penganut agama lain.
Fitnah ketiga kata beliau wujudnya kelompok orang Islam yang sanggup menggadaikan prinsip agama demi kepentingan politik.
Beliau berkata, keadaan itu merupakan satu musibah dan fitnah yang 
wajib ditentang kerana agama tidak lagi menjadi keutamaan sebaliknya 
kepentingan politik merupakan segala-galanya.
''Sepatutnya isu kalimah Allah yang sengaja dicetuskan baru-baru ini 
mampu menyatukan semua umat Islam di Malaysia sekali gus bersama-sama 
mempertahankan kalimah tauhid yang suci ini,'' katanya.
Bagaimanapun beliau berkata, impian itu tidak menjadi kenyataan atas sebab desakan politik. 
Beliau berkata, semua pihak harus menjadikan Perjanjian Granada 
antara kerajaan Islam dan kerajaan Kristian yang dimeterai pada tahun 
1491 dijadikan pengajaran.
Dua bulan selepas termeterainya perjanjian itu pemerintah Islam, Abu 
'Abd-Allah Muhammad telah menyerahkan kunci Kota Granada kepada Isabella
 dan Ferdinand.
''Ketika dimeterai perjanjian itu orang Islam dibenarkan melaungkan 
azan dan beribadat seperti biasa. Orang Kristian tidak dibenarkan 
mengintai-intai rumah orang Islam lebih-lebih lagi masjid.
''Lebih hebat lagi perjanjian ini membenarkan pelaksanaan undang-undang Islam seperti yang sedia dipakai,'' ujarnya.
Walau bagaimanapun beliau berkata janji hanya tinggal janji apabila 
perjanjian tersebut telah dimungkiri. Pemerintah Kristian ketika itu 
kata Fathul Bari telah memaksa orang Islam murtad.
''Kisah Perjanjian Granada ini seharusnya menjadi iktibar kepada kita
 semua iaitu bagaimana janji-janji indah yang ditaburkan kepada umat 
Islam dengan mudah dimungkiri.
''Keadaan yang berlaku itu boleh kita kaitkan dengan situasi politik 
semasa di negara kita dan sememangnya situasi yang berlaku sekarang amat
 membimbangkan kita,'' tambahnya.
Kesimpulannya, tiga fitnah besar yang melanda umat Islam di negara 
ini mampu diatasi sekiranya semua umat Islam di negara ini bersatu 
dengan diikat atas nama akidah Islam.
Itu juga kata Fathul Bari menjadi tuntutan Allah dan Rasul-Nya 
seperti mana banyak disebut di dalam al-Quran dan al-Hadis.-10/1/2013 
-Utusan

No comments:
Post a Comment