Wednesday, January 18, 2012

Kumpulan PELESIT panas miang -jangan lah nak ugut Hasan Ali - Takut apa mahu saman saman pulak???

'Usah salah polis jika disaman', Pas nasihat Hasan Ali
RUZY ADILA IDRIS
January 17, 2012
salahhuddin ayub
Teka-teki calon ganti Hasan Ali
SHAH ALAM – Dakwaan Datuk Dr Hasan Ali bahawa pemecatan beliau oleh Pas bersifat tidak adil dan tidak demokratik satu kenyataan tidak berasas dan "fitnah berat", kata beberapa pemimpin kanan parti Islam itu.

Jueteru, Naib Persiden Pas, Salahuddin Ayub berkata, Hasan perlu berhenti membuat kenyataan seperti itu dan melihat peruntukan Perlembagaan Pas 82(9) yang digunakan jawatankuasa kerja pusat di mana tindakan ke atas beliau adalah berdasarkan fakta-fakta kes.

“Pada mesyuarat bulanan jawatankuasa kerja pusat, perkara itu diputuskan oleh parti, di mana saya juga terlibat dalam membuat keputusan.

“Kami (Pas) telah memberi peluang kepada beliau untuk mengemukakan rayuan dan jika beliau benar ingin menegak kebenaran, beliau sewajarnya menggunakan platform itu,” katanya ketika dihubungi Sinar Harian Online, sebentar tadi.

Sementara itu, Ketua Penerangan Pas Pusat, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man turut bersetuju dengan pandangan Salahuddin supaya Hasan mengemukakan rayuan jika tidak berpuas hati dengan tindakan tempoh hari.

Katanya, jika tidak puas hati, Hasan perlu mengemukakan rayuan dalam tempoh 30 hari yang diberikan kepada Majlis Syura dan jika rayuan tidak dikemukan, Pas menganggap  beliau menerima tindakan pemecatan.

“Ambil contoh ini, jika kita memandu kereta tanpa cukai jalan dan ditakdirkan kita ditahan lalu disaman polis, adakah kita patut salahkan polis? Ini kerana kesalahan itu adalah disebabkan oleh kecuaian kita sendiri, sama seperti Hasan.

“Jadi, jangan salahkan orang lain apabila dikenakan tindakan dan saya tegaskan sekali lagi, pemecatan beliau merupakan masalah dalaman parti yang timbul dan tiada kena mengena dengan individu lain ataupun desakan luar,” katanya.

Ketika ditanya sekiranya Hasan mengemukakan rayuan, sejauh manakah kebarangkalian rayuan Hasan itu akan diterima, Tuan Ibrahim menambah, kenyataan dan tindakan Hasan perlu seiring.

“Beliau juga ada membuat kenyataan bahawa dalam hatinya akan tetap bersama Pas. Jadi Hasan perlu menunjukkan kesungguhan beliau untuk membaiki imej dan kedudukan beliau dalam parti,” katanya.

Ketika diminta mengulas isu yang sama, Setiausaha Agung Pas, Datuk Mustafa Ali enggan mengulas lanjut kerana Hasan kini bukan lagi ahli Pas.

Pada sidang media di kediamannya semalam, Hasan mendakwa terdapat kumpulan berpengaruh dan menduduki jawatan penting dalam parti itu berbahaya dan kini giat merencana strategi kea rah mengubah asas perjuangan parti.

Hasan menegaskan, kumpulan ‘parasit’ itu semakin menguasai hala tuju Pas termasuk isu pemecatan beliau sebagai ahli Pas.

Hasan turut mendakwa pemecatannya bertentangan dengan prosedur dan tidak demokratik serta menyifatkannya sebagai tindakan “autokratik” pemimpin PAS kerana tidak memberikan ruang kepadanya untuk mempertahankan diri daripada tuduhan yang dia sendiri tidak jelas.

Dalam komennya, Salahuddin juga menambah, tuduhan Hasan itu adalah fitnah berat dan apa yang berlaku kepada dirinya tidak ada kena-mengena dengan orang lain ataupun desakan daripada pengaruh luar. - petikan sinar harian

No comments:

Post a Comment

Blog Archive

Cili Api Bloggers

Politik N9

PRU13N9

Gerbang Tempur Puteri UMNO (Malaysia)

My Blog List 2

Popular Posts