Haihhh.
Aku
sebenarnya berat hati nak tulis isu-isu sensitif macam ni. Sebab kalau
tersalah tulis, akan ada yang melenting. Bukan semua orang boleh
berlapang dada bila berbeza pendapat. Huhu.
Tu sebab aku
pejamkan mata bila baca status/komen sesetengah kawan-kawan kat fb.
Kadang tu bila baca, rasa macam memang ditujukan khas pada aku pun ada.
Huhu.
Tu la kot harga yang aku kena bayar. Makin ramai yang membaca, makin ramai jugak yang membenci. Huhu.
Tu la kot harga yang aku kena bayar. Makin ramai yang membaca, makin ramai jugak yang membenci. Huhu.
Tipu la
kalau aku tak rasa apa-apa. Bengkak jugak sebenarnya hati ni. Tapi baru
ni aku dengar kuliah Syeikh Omar Suleiman. Dia cakap, bila marah kan
nabi ajar suruh ambil wudhu’? Kalau tengah berdiri, duduk. Kalau tengah
duduk, baring.
Maknanya, ubah kedudukan.
Sama la
jugak hal social media ni. Bila rasa nak marah, cepat-cepat tinggalkan.
Jangan komen masa tu. Pergi mana-mana dulu, or buat benda lain dulu.
Nanti dah sejuk, baru komen (kalau masih rasa perlu komen jugak).
Sebab komen
selepas 15 minit, 30 minit, atau sejam kemudian yang ditulis dalam
keadaan tenang tu, takkan sama dengan komen yang kita terus tulis dalam
keadaan marah.
Dan memang aku setuju dengan tips ni. Bila dah sejuk, kadang-kadang aku rasa,
‘Ah, tak payah layanlah. Dunia ni luas lagi. Macam-macam lagi aku boleh
buat selain nak bertekak dengan dia ni. Semoga Allah lapangkan dadanya
dan bagi dia ilmu yang bermanfaat’.
But deep
down in my heart, aku sebenarnya kurang senang bila terrrlalu banyak
tulisan yang menunjukkan betapa tak fahamnya orang tu tentang issue yang
dia sendiri tulis.
Aku bersangka baik memang dia tak faham. Bukan sengaja buat-buat tak faham dan guna sebagai excuse untuk lepas geram.
Aku bersangka baik memang dia tak faham. Bukan sengaja buat-buat tak faham dan guna sebagai excuse untuk lepas geram.
Memang ada masa aku rasa macam, Eh,
patut ke ha aku bagitau apa yang dia cakap ni kurang tepat? Tapi nanti
sure dia melompat punya. Silap-silap kawan-kawan dia pun tumpang sekaki
gelakkan aku balik. Bukannya tak ada pengalaman macam tu sebelum ni.
Nak-nak
pulak ada sesetengah tu memang tak rapat sangat dengan aku. Nanti kalau
tegur, langsung dia tak mau dekat dengan aku terus. Nanti kalau reunion, takde orang nak kawan aku. Mesti aku duduk tengok cengkerik sorang-sorang. T-T
Tapi bak
kata kawan blogger aku, moga-moga dengan sedikit kefahaman yang aku ada,
boleh bagi panduan untuk orang lain sebelum nak bertindak/berperasaan
negative.
Sebab selalunya bila tengah marah, memang komen tu ikut sedap jari je. Macam terlupa pulak malaikat kiri kanan ni kerja 24 jam. Tu yang tak rasa bersalah nak troll, nak fitnah, nak menyindir, nak sakitkan hati orang lain tu.
Sebab selalunya bila tengah marah, memang komen tu ikut sedap jari je. Macam terlupa pulak malaikat kiri kanan ni kerja 24 jam. Tu yang tak rasa bersalah nak troll, nak fitnah, nak menyindir, nak sakitkan hati orang lain tu.
Sedangkan
dalam bergurau pun nabi tak bagi kita berbohong. Anehnya kita hari ni
langsung tak rasa bersalah bila tulis dan sebarkan benda yang tak ada.
Ya, mungkin pada kita untuk ‘seronok-seronok saja’.
Itu namanya the art of trolling bro.
Wah, sejak bila pulak ada rebate untuk dosa mengada-adakan benda yang tak ada, walaupun dengan niat nak bagi orang gelak dan like tulisan kita? Huhu.
Oh, sebelum tu. Nak selit sikit lagi tentang kuliah Syeikh Omar tadi.
Dia cakap bila kita menyakiti orang, kita sepatutnya sedar yang Allah lebih mampu untuk menyakiti kita.
True enough.
Kadang kita ni rasa bagus, sengaja nak perli-perli orang, sakitkan hati
orang bila baca tulisan kita.
Tapi kita lupa Allah bukan saja lebih mampu, malah lebih layak lagi untuk sakitkan kita. Mujurlah keampunan Allah itu selalu mendahului kemurkaanNya. Huhu.
Tapi kita lupa Allah bukan saja lebih mampu, malah lebih layak lagi untuk sakitkan kita. Mujurlah keampunan Allah itu selalu mendahului kemurkaanNya. Huhu.
Aku berpesan pada diri sendiri juga. Maklumlah, entah berapa ribu perkataan dah yang aku tulis. Mungkin pada aku, Takde apa la. Kecik je. Suka-suka je.
Tapi di sisi
Allah, yang kecil itu adalah besar dan berdosa. Dan mungkin jadi asbab
untuk aku dihumban ke dalam neraka. Nau’zubillah. Huhu.
Panjangnya mukadimah. :p
Ok, bab tol
ni. Aku bukanlah orang yang layak untuk ulas isu ni. Sebab memang tak
banyak yang aku tahu. Setakat baca satu dua report, itu pun atas
tuntutan kerja, rasanya memang jelas aku tak ada kelayakan.
Aku tak nak
tulis pasal konsesi-konsesi yang bakal naikkan tol tahun depan. Dah
cakap tadi, tak banyak yang aku tau pasal tu. Tapi aku nak highlight
point DS Wahid about PLUS, yang mungkin ramai orang terlepas pandang.
Untuk
follower yang dah lama baca blog ni, or yang dalam friend list aku kat
fb, maybe korang perasan aku bukanlah peminat tegar DS Najib.
(Baru terbaca tadi ‘PM Najib tidak mahu guna pendekatan populis dalam mentadbir negara.’ Hehe. Nak tergelak baca. Tak populis ye? Hahaha. Hahahaha. Hahahahaha!)
(Baru terbaca tadi ‘PM Najib tidak mahu guna pendekatan populis dalam mentadbir negara.’ Hehe. Nak tergelak baca. Tak populis ye? Hahaha. Hahahaha. Hahahahaha!)
Tapi dalam hal tol PLUS, I must say aku kena bagi kredit jugak pada dia. Here’s why.
Tahun 2010,
dia announce pembekuan kadar tol untuk 4 highway yang di bawah PLUS.
Govt negotiate dengan UEM Group dan EPF. Dia macam ni, govt (via
Khazanah) pegang UEM Group. UEM Group pulak, ada 51% stake + EPF (49%)
dalam PLUS.
Hasil rundingan ni, diaorang bersetuju untuk bekukan kenaikan kadar tol selama 5 tahun bermula pada tahun 2010 sampai 2015.
Yahoo! Lima tahun tol tak naik!
1. Lebuhraya Utara-Selatan (NSE)
2. Lingkaran Tengah Lebuh raya Utara-Selatan (NSE Central Link) (ELITE)
3. Lebuh raya Laluan Kedua Malaysia- Singapura (Linkedua)
4. Lebuh Raya Butterworth-Kulim (BKE)
Bila dah habis tempoh 5 tahun ni nanti, baru akan ada kenaikan.
Sebagai manusia normal, aku pun tak suka dengan sebarang kenaikan harga. Tapi, cuba kita tengok apa lagi hasil rundingan tadi.
Sebelum ni,
kalau ikut agreement, Lebuhraya Utara-Selatan (NSE) dan ELITE ada
kenaikan 10% untuk setiap 3 tahun. Tapi lepas rundingan, diaorang setuju
untuk tetapkan kenaikan hanya 5% sahaja untuk setiap 3 tahun. Separuh.
Untuk
Linkedua (Malaysia-Singapore) pulak, sepatutnya ada kenaikan 25% untuk
setiap 5 tahun. Tapi terms baru, turun jadi 5% jugak untuk setiap 3
tahun.
Butterworth-Kulim Expressway (BKE), sebelum ni 15-25% hike in every 5 years. Turut distandardkan jadi 5% every 3 years.
Dan untuk
orang Penang, Penang Bridge sepatutnya ada 15-50% hike in every 5 years.
Tapi dah diputuskan tiada lagi kenaikan selepas ni, sampai konsesi
tamat. Sekarang RM7 kan? Terer tak aku? (Cee, mentang-mentang baru balik
dari Penang. Hehe. Jeruk Pak Ali pun tak habih makan lagi.) :p
Semua konsesi kat atas ni akan tamat pada tahun 2038. Tak ada lanjutan lagi lepas ni.
Sekarang kita dah tau, govt managed to reduce the hike rates. Tapi 5% ni, kita nak ambil apa pulak untuk compare? Kenapa 5%?
Ok. 5% untuk setiap 3 tahun.
Maknanya, lebih kurang 1.7% setiap tahun.
1.7% ni,
diaorang compare dengan inflation rate. Kalau kita compare dengan
average inflation rate (2.6%), kenaikan 1.7% p.a. ni masih di bawah
kadar inflasi. Ada la perbandingan dengan negara luar, tapi aku rasa
orang bukan nak dengar sangat bab tu kan?
Lagi satu point yang aku rasa patut dihighlight
adalah govt tak perlu bayar pampasan untuk pembekuan kenaikan tol 5
tahun ni. Kan tadi kita dah tau dari tahun 2010 sampai 2015 ni tiada
kenaikan? Kalau nak ikut, sepatutnya govt kena bayar pampasan kepada
PLUS sebab tak bagi naik. Jumlahnya approximately RM 3.6bn.
Tak ramai
orang bagi credit hal ni. Bagi aku, itu dah save banyak dah tu. Kalau
tambah pampasan yang tertunggak, add another RM 2.9bn, yang govt masih
belum bayar kepada PLUS.
Dan yang itu pun dah kira settle. RM 6.5bn tak payah bayar in total. Well done!
Tapi berapa ramai yang sedar point ni?
Ikut
pengalaman kerja aku yang tak seberapa ni, sebenarnya highway operators
pun tak suka jugak bila ada compensation plan. Walaupun diaorang still
‘dibayar’, govt bukannya akan bayar time-time tu jugak.
Akan ambil masa untuk luluskan itu ini. Bila ambil masa, ni akan kacau cashflow syarikat. Dan itu pun kalau compensation dalam bentuk cash. Kalau dalam bentuk tax exemption? Lagi la complex.
Akan ambil masa untuk luluskan itu ini. Bila ambil masa, ni akan kacau cashflow syarikat. Dan itu pun kalau compensation dalam bentuk cash. Kalau dalam bentuk tax exemption? Lagi la complex.
Katalah dia
issue bond untuk buat highway tu. Pinjam duit daripada market untuk buat
modal. Dia projected tahun ke 6, dengan kenaikan tol yang dah
dipersetujui, dia boleh bayar balik sekian-sekian amount kepada
bondholders.
Tup-tup bila
sampai tahun ke 6, kerajaan tak bagi pulak penaik tol. So duit yang dia
forecast awal-awal tadi tu tak masuk. Dan boleh jadi tak cukup untuk
dia bayar hutang-hutang dia.
Dahh nak kena buat EGM pulak mintak tolong bondholder Sabaq sat, sementara govt nak bayaq kami. Nanti dah dapat duit kami bayaq kat hangpa na. Tu sebab diaorang pun tak happy bila ada compensation.
And lastly,
lets not forget about EPF. Bila EPF pegang PLUS, keuntungan PLUS akan
masuk balik pada EPF, iaitu kita la. Dalam bahasa mudahnya, siapa yang
ada EPF, sebenarnya dia ada share jugak dalam PLUS. Bila PLUS untung,
berapa ramai individu yang dapat manfaat sebenarnya?
Rasanya,
setakat ini sajalah yang aku mampu share bab ni. Mintak maaf pada member
yang suruh aku komen pasal kenaikan tol tahun depan tu. Aku tak berani
nak komen benda yang aku tak faham lagi. Semoga tulisan yang sedikit ni
tetap bermanfaat.
~ Kerajaan
Selangor ada 30% kepentingan dalam KESAS (via PKNS), 20% dalam SPRINT
and LDP (via PERANGSANG). Hopefully they can do something to stop the
hike.
No comments:
Post a Comment