Thursday, November 22, 2012

Korang tahu tak apa itu Nasi ambeng .... Huh sekali aku tak pernah nak cuba makan!!

Sewaktu bertugas  di kementerian belia dan sukan dahulu aku sering kali ke Pengerang sebuah kawasan Parlimen Felda di Johor Bahru kerana itu adalah kawasan menteri belia dan sukan. Di sini aku sering melawat ke rumah penduduk sekitar dan kebanyakan mereka yang kami lawati akan menghidangkan makanan kepada rombongan kami. 

Di Johor ini sememagnya popular dengan Nasi ambeng.  Nasi ambeng adalah hidangan khas Jawa berupa nasi putih yang diletakkan di atas tampah dan diberi lauk pauk di sekelilingnya. Lauk pauk dapat berupa perkedel goreng,rempeyek sambal goreng rebus, goreng, urap Bihun goreng (halaman belum tersedia)">bihun goreng opor ayam Aku memang mahu mencuba nasi ini tapi aku tak tertelan dan aku tahua kau tak mampu untuk melakukan ,  tak tersuap oleh aku  apabila makan beramai ramai macam ini. Maafkan aku , apa orang mahu cakap pun memang aku tak boleh nak suap.

Aku sanggup tak makan dan bila balik di penginapan  baru aku makan walaupun tengah malam. Nasi ambeng adalah hidangan yang disajikan dalam selamatan sebagai sebagai lambang keberuntungan. Nasi dimakan beramai-ramai oleh empat hingga lima orang dewasa. Nasi dimakan dengan memakai dengan tangan telanjang, tanpa sendok dan garpu. Penyajian nasi ambeng mengandung permohonan agar semua pihak yang turut serta dikurniai banyak rezeki.

Nasi ambeng juga populer di Malaysia, terutama di kalangan orang Malaysia keturunan Jawa, dan juga dikenal dengan nama nasi ambang. Hidangan ini juga dapat dijumpai di Singapura. Lauk wajib nasi ambeng di Malaysia adalah serundeng kelapa. Di Malaysia, lauk nasi ambeng yang populer adalah daging ayam masak kecap, mi goreng, dan sambal goreng.

 Penyajian nasi ambeng di Malaysia hampir sama dengan penyajian nasi ambeng di Jawa. Nasi dan lauk pauknya diletakkan di atas talam untuk dimakan bersama-sama.


No comments:

Post a Comment

Blog Archive

Cili Api Bloggers

Politik N9

PRU13N9

Gerbang Tempur Puteri UMNO (Malaysia)

My Blog List 2

Popular Posts