Saturday, October 5, 2013

Mohamad: Ada peraturan pemilihan yang kurang baik

 
Mohamad: Ada peraturan pemilihan yang kurang baik

 
Pengerusi Badan Perhubungan Umno Negeri Sembilan Datuk Seri Mohamad Hasan menyifatkan ada sebahagian peraturan dalam pemilihan Umno kali ini kurang bijak dan boleh membantutkan proses pemilihan.

Antara peraturan itu katanya ialah calon tidak boleh berkempen secara bersendirian bagi bertemu dengan anggota Umno akar umbi dan memperkenalkan diri.

"Kalau jadi calon tapi tidak pergi berkempen, bagaimana mahu menang? Kalau bertanding jawatan ketua kelas pun kena kempen inikan pula mahu jadi anggota Majlis Tertinggi dan sebagainya," katanya kepada pemberita selepas merasmikan Persidangan Dewan Undangan Negeri Belia Negeri Sembilan, di Seremban hari ini.

Beliau diminta mengulas mengenai reaksi beberapa calon yang berhadapan kesulitan untuk menjalankan kempen dan menganggap syarat yang ditetapkan oleh pucuk pimpinan itu terlalu ketat.

Antara syarat terbabit ialah calon tidak boleh menggunakan mana-mana penerbitan atau media massa untuk berkempen, atau menggunakan ejen, pelobi, pengurus kempen dan perayu.

Calon juga tidak dibenar berkempen secara bersendirian dan hanya boleh mempromosi diri melalui majlis rasmi yang diatur badan perhubungan Umno setiap negeri.

Bagaimanapun jawatankuasa pemilihan baru-baru ini memberi kebenaran kepada calon-calon yang bertanding untuk berkempen melalui media sosial seperti Facebook.

Mesyuarat perwakilan dan pemilihan sayap Wanita, Pemuda dan Puteri Umno peringkat bahagian akan diadakan serentak pada 12 Okt sementara mesyuarat perwakilan dan pemilihan peringkat bahagian serta jawatan Majlis Tertinggi pula dijadual 19 Oktober.

-Bernama 
 
  • Tepak Bersulam Sy setuju dengan luahan Dato' MB agar UMNO tidak diperbodohkan oleh orang orang diluar saa kerana pertandingan yang tidak membenarkan berkempen tetapi org tetap berkempen, Hak Dato MB Bersuara perlu dihormati, sama ada UMNO mahu mendengar itu hak UMNO. Tak ada salahnay jika menegur untuk kebaikan UMNO.
  • Tepak Bersulam Insyaalah kita perlukan pemimpin yang melihat dan bertindak untuk bersama DS Najib dalam MKT. UMNO perlu berubah untuk Memastikan kita masih menjadi kerajaan selepqs PRU14 atau bersedia untuk jadi pembangkang.
  • Novelist Haiza Najwa Walk his talk is our Yang Berbahagia CM
  • Novelist Haiza Najwa Sgt menyokong 100%

1 comment:

  1. beda jaman tentu beda peraturan, banyak kepentingan dibalik setiap peraturan, kunjungan juga ya ke blog saya www.goocap.com

    ReplyDelete

Cili Api Bloggers

Politik N9

PRU13N9

Gerbang Tempur Puteri UMNO (Malaysia)

My Blog List 2

Popular Posts