Friday, October 4, 2013

Ekonomi Negeri Sembilan amat membanggakan !! Nak pemimpin macam mana lagi ??

Yang Dipertuan Besar Negeri Sembilan, Tuanku Muhriz Tuanku Munawir berpuas hati dan gembira selepas menyaksikan banyak pencapaian yang telah dibuktikan oleh kerajaan negeri dibawah kepimpinan Menteri Besar, Datuk Seri Mohamad Hasan.

Titah baginda, pertumbuhan ekonomi negeri ini semakin baik, malah pada tahun 2012 sahaja, pelaburan asing dan tempatan dalam sektor perindustrian dan perkhidmatan telah meningkatkan sumbangannya kepada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) negeri sebanyak RM24.63 bilion atau 88.9 peratus.

"Kerajaan beta telah melepasi sasaran jumlah pelaburan tahunan sekurang-kurangnya sebanyak RM1 bilion setahun. Pada tahun 2011 dan 2102, jumlah pelaburan yang telah diluluskan jauh melepasi sasaran iaitu masing-masing RM5.9 bilion dan RM2.73 bilion, sekali gus mewujudkan lebih 10,000 peluang pekerjaan," titah baginda dalam Istiadat Pembukaan Persidangan Kedua Penggal Pertama, Dewan Undangan Negeri, Negeri Sembilan yang ke-13, di sini semalam.

Titah Tuanku Muhriz lagi, prestasi pelaksanaan projek pembangunan juga mencapai tahap 98 peratus dan menjadi salah satu daripada dua negeri yang memiliki prestasi pelaksanaan projek pembangunan melebihi peratusan berkenaan dan satu yang amat positif.

"Jumlah kedatangan pelancong sejak kebelakangan ini juga telah menunjukkan peningkatan ketara iaitu 4.1 juta pada tahun 2012 berbanding 2.4 juta pada tahun sebelumnya," titah baginda.

Pada masa sama juga, bagi memastikan rakyat di negeri ini memperoleh kediaman yang lebih selesa, baginda menyeru pemaju perumahan supaya tidak melupakan tanggungjawab sosial untuk membina lebih banyak rumah mampu milik yang berkualiti bagi menyokong usaha yang sedang dilakukan kerajaan negeri.

"Kadar pengangguran pula semakin baik iaitu 3 peratus sahaja pada tahun lalu berbanding 3.2 peratus pada tahun 2010. Secara perbandingan pencapaian ini lebih baik daripada sebahagian negara-negara maju," titah baginda.

Tuanku Muhriz turut melahirkan rasa sukacita dengan prestasi kewangan negeri yang mengutamakan pengurusan berhemah sehingga berjaya meningkatkan hasil setiap tahun dan meningkatkan rizab Kumpulan Wang Disatukan kepada RM347.47 juta sehingga Disember lalu.

"Pencapaian yang memberansangkan ini telah meletakkan Negeri Sembilan di landasan yang betul untuk mencapai status negeri maju pada tahun 2020," titah baginda.
Baginda turut berbangga apabila Negeri Sembilan merupakan antara dua negeri yang membuat pembayaran balik hutang secara tunai kepada kerajaan Persekutuan.

No comments:

Post a Comment

Cili Api Bloggers

Politik N9

PRU13N9

Gerbang Tempur Puteri UMNO (Malaysia)

My Blog List 2

Popular Posts