Thursday, February 2, 2012

Rafizi Ramli kena Lanyak ngan KJ di London ( debat KJ - Rafizi)


Projek Amanat Negara, yang kini dalam edisi 9, boleh dikatakan permulaan yang sempurna hingga 2012. Sesyen di korporat, hak-hak manusia, dan agama adalah mata-pembuka dan sangat memberi penerangan untuk orang ramai seramai 300 orang pelajar Malaysia. Mereka kekuatan acara ini.

Ada juga yang kata amat merugikan apabila rakyat Malaysia di rumah terlepas di dalam program perbahasan yang meriah, merangsang dan menarik ini kerana ia adalah wacana intelektual untuk semua.

Tiada kata-kata kasar, panggilan gelaran-gelaran atipikal yang biasa kedengaran di parlimen Dewan Rakyat.

Ada juga yang mahukan perdebatan antara Khairy dan Rafizi, perlu direplikasikan di Malaysia.

Khairy adalah produk-produk Universiti Inggeris dan menonjolkan sikap yang matang, dihadapan orang ramai yang bersemangat terhadap pemimpin pemuda Umno ini, telah membuktikan kepada barisan lama di dalam Umno bahawa perdebatan awam adalah sihat dan tidak perlu ditakuti. Walaupun ia tidak sehingga taraf Mitt Romney dan Newt Gingrich, bagi Malaysia, ia adalah percubaan pertama yang sangat cemerlang.

Satu lagi pencapaian bersejarah kira-kira orang ramai. Biasanya, sesi Q & A ditakuti kerana mereka menghasilkan sukar, dan kadang-kadang berat sebelah soalan, tetapi tidak pada acara ini.

Soalan dari lantai neutral lagi kritikal, di mana anda dapat melihat bahawa minda yang datang dari latar belakang yang berbeza, penjajaran politik dan kepercayaan politik.

Dewan hampir penuh dari awal pagi, dengan hanya satu jurang di antara yang lebih daripada yang dipenuhi oleh rehat tengah hari, satu lagi bukti semangat yang ditunjukkan oleh rakan-rakan pelajar Malaysia di UK dan Eire.

Rafizi Ramli kelihatan seperti ala-ala lelaki gay dalam sweater biru berdiri di sebelah kiri. Khairy di sebelah yang satu lagi kelihatan pintar dengan sut kemas bagaikan gaya seorang usahawan. Tinggi dan gelap. Jika anda mengikuti politik Malaysia, anda akan tahu bahawa kod pakaian masing-masing tidak lebih daripada untuk mencerminkan gaya individu mereka sendiri.

Ramai yang biasa dengan ceramah Khairy sebelum ini berpendapat bahawa dia mungkin akan menjadi pemidato yang lebih baik dalam kedua-dua bahasa Melayu dan Inggeris, dan merasa ragu-ragu jika Rafizi dapat menandingi kemahiran berdebat pemimpin Pemuda Umno ini.

Debat itu berdasarkan soalan ini sangat kritikal, 'Adakah anda berfikir bahawa Malaysia berada di landasan yang betul dalam mencapai Wawasan 2020?'

Pembuka adalah petanda yang sebenar di mana perdebatan adalah tajuk. Selain daripada bahagian teknikal yang berkata apa yang pertama disebabkan untuk menghidupkan perbahasan, yang rawak, kedua-dua yang disebut kepentingan Wawasan 2020 kepada generasi mereka dan generasi penonton, memberikan kredit kepada Dr Mahathir Mohamad yang direkayasa.

Kedua-dua, walaupun daripada pihak-pihak yang berlainan, mengakui bahawa sasaran awal ekonomi Wawasan 2020 adalah satu tugas yang mustahil untuk mencapai dalam iklim ekonomi ini. Kedua-dua juga bercakap tentang perpaduan di mana mereka menekankan keperluan untuk meminda Akta perpaduan dalam masyarakat kita. Disamping itu, mereka juga kekal optimistik dan yang disebut kredit kepada rakyat Malaysia untuk berdaya tahan dan mampu membawa negara kita ke tahap yang seterusnya.

Secara individu, Rafizi seperti biasa dirinya yang halus dan lembut, semasa menggunakan fakta yang berkaitan minimum dengan jelas menghantar mesej merentasi dengan cara yang mudah difahami, walaupun anda hanya orang biasa.

Beliau menekankan titik masyarakat satu yang adil, yang kita adalah tajuk dari, di mana pendapatan antara kelas dalam masyarakat adalah menjadi semakin luas di mana di atas 20 peratus memiliki 51 peratus daripada kekayaan negara kita dan di bawah 40 peratus masyarakat hanya memiliki sekitar 21 peratus daripada kekayaan.

Khairy Sebaliknya, dihantar pulang mesej yang jelas dengan beberapa petanda ekonomi untuk membuktikan bahawa dasar kerajaan membantu ekonomi kita. Beliau juga berkata bahawa walaupun ia adalah mustahil untuk mencapai Wawasan 2020, kita perlu recalibrate sasaran kita dalam iklim ekonomi ini.

Rajah pengurangan kemiskinan tegar, peningkatan dalam indeks pembangunan manusia, peratusan FDI serta kejayaan penerbitan bon Sukuk 10bn Malaysia yang disebut dalam ucapan perasmian beliau untuk menyokong hujahnya.

Kedua-dua mereka yang besar dengan cara mereka sendiri tetapi untuk mengatakan bahawa 'Khairy terpesona melalui fakta dan nombor satu kesilapan atau satu percubaan yang sengaja untuk mengelirukan penonton' adalah tuntutan yang tidak masuk akal. Ada yang tidak mungkin akan telah dapat berhubungan dengan, tetapi ia adalah satu penghinaan kepada menyamakan orang ramai, penuh minda cerah Malaysia yang belajar kursus yang mencabar di universiti-universiti baik di luar negara, dengan 'purata berjuang rakyat Malaysia yang tidak boleh dikaitkan dengan statistik ini penting.
tQ BRO JINGGIO

DARI AAKJ.COM

No comments:

Post a Comment

Blog Archive

Cili Api Bloggers

Politik N9

PRU13N9

Gerbang Tempur Puteri UMNO (Malaysia)

My Blog List 2

Popular Posts